Drodzy uczniowie gimnazjum i liceum!
Serdecznie zapraszam Was do odwiedzania Kącika Czytelniczego, który zamierzam prowadzić na stronie internetowej naszej szkoły. Co miesiąc chcę umieszczać tu informacje o książkach. Nie będą to jednak rozległe, nużące recenzje czy szczegółowe omówienia, lecz krótkie teksty zawierające sporo emocji, zachwytów, "achów i ochów" oraz zachęt do przeczytania danej pozycji. Zamierzam pokazywać Wam różne książki - cienkie i obszerne, wesołe i smutne, nowości i te wydane wcześniej, zróżnicowane gatunkowo, stylistycznie i tematycznie.
Myślę, że każdy, kto kocha czytać ( i nie tylko ten) znajdzie tu coś dla siebie.
Jeśli chcielibyście włączyć się do tej akcji i zaproponować jakąś swoją ulubioną książkę, zapraszam do sali nr 14. Jeśli jednak nie wiecie, jak wyrazić swoje książkowe wrażenia, także zapraszam. Obiecuję, że pomogę Wam w napisaniu krótkiej notatki. Kącik będzie miał także swoją wersję papierową. Na tablicy przed salą nr 12 umieszczać będę wydruki swoich( i być może także Waszych) notek o książkach.
Serdecznie zapraszam do udziału w tej akcji. Mam nadzieję, że "książkowym łasuchom" sprawi ona niemałą frajdę, a wszystkich pozostałych choć trochę zainteresuje czytaniem.
Zapraszamy na nową stronę.
Beata Wołowicz-Bukwalt
Dalsze informacje w zakładce j. polski
Chyba żaden z uczniów nie został obojętny wobec faktu, że 23 kwietnia obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Książki. Informował ich o tym plakat w holu na parterze, na wprost wejścia do budynku. Uczciliśmy ten dzień w naszej szkole na kilka sposobów. Panie bibliotekarki - Anna Bogdał-Włodarczyk i Małgorzata Komar - przygotowały na pierwszym piętrze starego budynku obszerną kolorową gazetkę na temat historii książki oraz powodów, dla których warto czytać. Także przy wejściu do biblioteki zawisły gazetka pt. "Czytam, więc jestem" oraz sentencje na temat książek i czytelnictwa. Poza tym na pierwszym piętrze nowego budynku, naprzeciwko sekretariatu uczniowskiego ustawiono niewielką wystawę z materiałami na temat książki. Wśród nich znalazł się m.in. plakat Alicji Węgiel z klasy 3a oraz lista najwybitniejszych dzieł literatury światowej. W tym samym miejscu, a także przed biblioteką, umieszczono punkty wymiany książek w ramach akcji bookcrossingu od lat popularnej w całej Polsce. Tym razem postanowiliśmy spopularyzować ją w naszej szkole. W tym celu kilka dni wcześniej rozwiesiliśmy w szkole ulotki informujące o zasadach bookcrosssingu, (czyli wymianie książek przez czytelników poprzez zostawianie ich w miejscach publicznych) oraz historii tej akcji. Zainteresowanie nią wśród uczniów naszej szkoły było bardzo duże. W czasie przerw "mole książkowe" (lub jak kto woli - "książkowe łasuchy") z przejęciem i czytelniczą pasją wymieniały się książkami, dyskutowały nad stertą tytułów i z uwagą wybierały z niej sobie różne "smakowite kąski". Na klatce schodowej można było zauważyć uczniów z kolorowym stosikiem w ramionach i miną myśliwego zadowolonego z obfitych łowów. Możliwość wymieniania się książkami sprawiła wszystkim wielką frajdę. Z kronikarskiego obowiązku należy dodać, że panie bibliotekarki dla każdej z przyniesionych książek przygotowały kolorową "wizytówkę" z jakże znamiennym tekstem:
"Witaj! To ja, książka! Jeżeli nie zainteresowała Cię moja treść, przekaż mnie innej osobie lub odłóż w miejsce, z którego mnie zabrałeś Proszę, szanuj mnie i nie niszcz! Dziękuję"
Na takie powitanie wszyscy miłośnicy książek w naszej szkole (a jest ich naprawdę niemało!!!) odpowiedzieli niezwykle serdecznie i czule.
Ostatnim wydarzeniem w ramach obchodów Dnia Książki w naszej szkole była lekcja wychowawcza w klasie 1f na temat "Moja ulubiona książka", podczas której uczniowie tej klasy mówili o swoich ukochanych tytułach. Wśród ulubionych autorów znaleźli się natomiast: Andrzej Sapkowski, Haruki Murakami, Dan Brown, Stieg Larsson.. Lekcję zakończyła głośna lektura fragmentu najnowszej książki Marka Bieńczyka pt. "Jabłka Olgi, stopy Dawida" na temat znaczenia gestów oraz fragmentu artykułu o powodach wielokrotnego powracania do przeczytanych utworów zamieszczonego w czasopiśmie "Książki" (nr 4/2012). Cytat z tego artykułu będzie więc najlepsza pointą powyższej relacji:
"Chyba o to właśnie chodzi w czytaniu w kółko. O budowanie wyspy własnej, jednoosobowej, o pewność następnego zdania, o pewność, że jest ktoś bliski, kto świństwa nie zrobi, nie skrewi w ostatnim rozdziale. Po to się ludzie i książki łączą na życie".
Beata Wołowicz-Bukwalt
Tak piszą nasi uczniowie o lekturach uznawanych za nudne:-) Esej Kacpra Kochutka z klasy 2F
Konkurs krasomówczy na dobre wpisał się w tradycję naszej szkoły. Jego celem jest upowszechnianie kultury żywego słowa. Konkurs stwarza okazję do ćwiczenia publicznych wystąpień, stanowi zachętę do pogłębiania wiedzy na temat perswazji i retoryki, a także uczy prezentacji swojego stanowiska.
We wtorek, 10 stycznia odbył się kolejny Szkolny Konkurs Krasomówczy. Do udziału zgłosiło się 14 uczestników. Uczniowie wylosowali temat: Rozwój genetyki dobrodziejstwo czy źródło zagrożeń? Przedstaw swój pogląd na ten temat.
Wyniki konkursu:
Mistrz Retoryki | Marcin Wachowiak, kl. III G |
Wyróżnienia | Emilia Deptuła, kl. I D Magdalena Wolniak, kl. III D |
Ulubieniec Publiczności | Piotr Gonera, kl. II A |
Projekt "Szkoła z poezją" to nowa inicjatywa Biura Literackiego skierowana do uczniów wrocławskich szkół średnich,
realizowana w roku szkolnym 2011/2012. Celem akcji jest propagowanie czytelnictwa oraz zainteresowanie współczesną
poezją.
Uczniowie przez osiem miesięcy będą zmagać się z rozmaitymi zadaniami w walce o tytuł "Poetyckiej Szkoły Wrocławia"
i nagrodę pieniężną ufundowaną przez Prezydenta Miasta Wrocławia Rafała Dutkiewicza.
Głównym wyzwaniem, przed jakim staną wrocławscy licealiści, jest założenie koła literacko-dziennikarskiego oraz
prowadzenie bloga poświęconego literaturze. Organizatorzy zaproponują uczniom szeroki wachlarz zadań z krytyki i
teorii literatury oraz dziennikarstwa.
Od października 2011 do maja 2012 uczestnicy projektu zajmą się m.in. recenzowaniem książek, redagowaniem
zapowiedzi, komunikatów, relacjonowaniem wydarzeń i przeprowadzaniem wywiadów. Ich pracę oceniać będzie jury,
przyznając punkty za każde wykonane zadanie.
Rywalizacja kół literackich z Internetu przeniesie się także na łamy Gazety Wrocławskiej, partnera medialnego
projektu, który będzie regularnie publikować najlepsze artykuły uczestników "Szkoły z poezją".
Raz w miesiącu uczestnicy projektu będą brać udział w zajęciach prowadzonych przez uznanych polskich poetów i
krytyków. W październiku Jacek Dehnel postara się wyjaśnić, dlaczego literatura jest ciekawsza od filmu i muzyki.
Adam Poprawa w listopadzie zdradzi, co należy wiedzieć, żeby pisać o autorze i jego książce.
Podczas grudniowych zajęć z Karolem Maliszewskim uczniowie zastanowią się jak czytać, żeby dobrze pisać. Miesiąc
później Julia Fiedorczuk opowie, jak o literaturze pisze się na świecie.
W lutym Wojciech Bonowicz zdradzi tajniki prowadzenia rozmów, a podczas marcowego spotkania Dariusz Suska zapyta
licealistów o to, czym jest poezja. Kwietniowe zajęcia "Port to jest poezja" poprowadzi Artur Burszta.
Inicjatywy Biura Literackiego propagujące czytelnictwo mają już ponad dziesięcioletnią tradycję. Wśród tych
najbardziej znanych są konkursy "Nakręć wiersz", "Połów" i "Skrzynka na wiersze".
Oprócz tego szkolne zajęcia "Poeci dla dzieci" "Ja też lubię wiersze", "Poetycki Wrocław", projekty dla piszących
"Pogotowie poetyckie", "Laboratorium" oraz realizowane kilka razy w roku "Warsztaty Literackie".
Link do bloga
Artykuł o projekcie w Echo miasta