Matura za pasem!.
W ramach przygotowań do matury klasa 3i wzięła udział w obozie naukowym na Górze Św. Anny w dniach 20-22.03.2017 r.
Podczas wyjazdu kładziono głównie nacisk na matematykę i historię. Zajęcia były prowadzone przez P. Elżbietę Buchholz i P. Alicję Włoczkę. Nie można również pominąć wykładów z języka polskiego, które przygotowała P. Katarzyna Okoniewska. Każdego wieczoru mieliśmy możliwość sprawdzenia swoich umiejętności i pisaliśmy próbną maturę z matematyki. Ostatnie arkusze oddawane były o godzinie 22.15, zatem wieczory były naprawdę atrakcyjne.
W ramach regeneracji naszych umysłów wraz z nauczycielami wybraliśmy się na krótki spacer. Główną atrakcja był Amfiteatr wybudowany w 1943r., który wywołał naprawdę ogromne wrażenie. Następnego dnia część klasy wraz z Panią Włoczką odwiedziła Muzeum Czynu Powstańczego, a pozostali pilnie rozwiązywali arkusze maturalne.
Podsumowując, uważam, że wyjazd był naprawdę owocny, dał nam wiele możliwości i pozwolił zgłębić informacje, które przydadzą nam się do matury.
Trzymajcie za nas kciuki!
Tegoroczni maturzyści
W klasach przyrodniczych realizowany jest program nauczania w zakresie rozszerzonym z przedmiotów: biologia, chemia, geografia. W ramach innowacji programowej realizowane sš różne projekty edukacyjne, które majš na celu wzbudzić u młodzieży chęć odkrywania i twórczego działania, opartego na dowiadczeniach i badaniach.
"Edukacja w miejscach pamięci" - podsumowanie całorocznego projektu.
Uczniowie naszego Liceum w bieżącym roku kalendarzowym mieli możliwość wziąć udział w projekcie edukacyjnym przygotowanym przez Wydział Edukacji we Wrocławiu. W ramach projektu zostały zorganizowane wyjazdy do Lublina, Krakowa, Warszawy. Łącznie w projekcie wzięło udział 203 uczniów wraz z opiekunami. Celem naszych wyjazdów było przybliżenie uczniom miejsc i wydarzeń ważnych w historii naszego państwa, które ukształtowały tożsamość i mentalność narodu polskiego.
Uczestnicy dwóch wyjazdów do Lublina, nie tylko poznali to miasto, jego architekturę, ale również zwiedzali obozy na Majdanku, w Bełżcu, Sobiborze, które w czasie II wojny światowej stały się miejscem zagłady głównie ludności żydowskiej z terenów polskich. W czasie wycieczki udało się odwiedzić także Zamość, Włodawę (urokliwe, położone nad Bugiem miasteczko przy granicy z Białorusią) i Kazimierz Dolny.
Nasi uczniowie wzięli również udział w wyjeździe edukacyjnym do Krakowa, podczas którego poznawali ważne miejsca pamięci dla narodu polskiego: Wawel, rynek krakowski, Kościół Mariacki oraz ludności żydowskiej: Kazimierz, fabrykę Oskara Schindlera oraz obozy zagłady Auschwitz-Birkenau.
Ostatnia grupa pojechała do Warszawy. Plan wycieczki był równie napięty, gdyż uczniowie odwiedzili: Muzeum Powstania Warszawskiego, Centrum Nauki Kopernik, Powązki, Wilanów, Łazienki i Zamek Królewski.
Podsumowując udział w całorocznym projekcie naszych uczniów zapraszam do obejrzenia prezentacji i filmu, które najlepiej oddają ogrom wiedzy nabytej podczas odwiedzania miejsc pamięci i wrażeń, które pozostały w jego uczestnikach i ich opiekunach.
Anna Pandura
Wycieczka do Lublina i Zamościa w ramach projektu " Edukacja w miejscach pamięci"
Od 15 do 17 października 2014 roku klasy: 3f, 3g i 3h pod opieką: pani Anny Pandury, pani Marii Kieszek, pani Ewy Łańkut i pana Sławomira Florczyka przebywały na wycieczce edukacyjnej, w ramach której młodzież naszej szkoły zwiedziła renesansowe zabytki Lublina i Zamościa, poznała historię zagłady Żydów na Majdanku i w Bełżcu oraz odbyła lekcję muzealną w "Kuncewiczówce" w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą. Wycieczka odbyła się w ramach kształcenia humanistycznego w klasach z rozszerzonym programem nauczania języka polskiego i historii. Mimo męczącej podróży, napiętego planu zwiedzania oraz trudnej tematyki dotyczącej eksterminacji ludności nie tylko żydowskiej w okresie II wojny światowej, uważamy nasz wyjazd za wyjątkowo udany. Szczególnie wdzięczni jesteśmy panu Tomaszowi Hanejko za podzielenie się z nami olbrzymią wiedzą na temat obozu w Bełżcu i innych miejscach martyrologii. Przekonał on nas, że historia, która jest prawdziwą pasją, może inspirować do działania w teraźniejszości. Ogromne wrażenie zrobiła na nas również lekcja muzealna pani Wandy Konopińskiej-Michalak, która oprócz ogromnej wiedzy nie tylko na temat Marii Kuncewiczowej zachwyciła nas umiejętnością posługiwania się literacką polszczyzną.
Na uwagę zasługuje fakt, że wyjazd dofinansował Wydział Edukacji miasta Wrocławia.
Maria Kieszek, nauczyciel języka polskiego i niemieckiego
"Grzybów było w bród."
Fragment Mickiewiczowskiego "Pana Tadeusza" może być najlepszym mottem wycieczki do Doliny Baryczy, na którą 8 października 2014 wybrały się klasy 1f i 1i z wychowawcami i opiekunami.
Las okalający malowniczą miejscowość Dębno powitał nas wilgocią, zapachem mchu i igliwia, kropelkami deszczu nieśmiało kapiącymi z liści poruszanych wiatrem i śpiewem ptaków. Po urokliwej leśnej okolicy oprowadzał nas szkolny katecheta, ksiądz Jarosław, pokazując liczne, okazałe mrowiska (ich ogromna ilość stanowi fenomen!!!) , tamy zrobione na rzece przez bobry, siedziby orła bielika, daniele, dziki, ucząc odróżniać grzyby jadalne od trujących.
Grzyby.Chłopcy poszukiwali ich z zapałem wytrawnych zbieraczy, dziewczęta narzekały, że "grzyby nie biorą" i zadowalały się kontemplowaniem kropek na kapeluszu muchomora niczym Wojski z "Pana Tadeusza". Zaopatrzeni w mocne buty, świetne humory i zdumiewające pomysły wędrowaliśmy lasami, łąkami i wiejskimi dróżkami, wdychając żywiczne powietrze i chłonąc różnobarwną urodę jesieni.
Ach, te pomysły.!
Klasa 1i zabrała ze sobą przenośny gabinet kosmetyczny z niezbędnym w takich okolicznościach przyrody woskiem do układania włosów i kremem na kurze łapki dla swojej wychowawczyni (która się wspaniałomyślnie nie obraziła za ten wyraz troski). Klasa 1f z uwagą kontemplowała lizawkę z solą dla jeleni, przejawiając przy tym nieodpartą ochotę , by także "liznąć" odrobinę tego specjału. W konkursie smaków wygrały jednak pączki serwowane przez księdza Jarosława na podwórku jego rodzinnego domu.
Poza tym:
- Agnieszka i Gabrysia zadawały szyku wspaniałymi wełnianymi czapkami
- Patryk zbierał maślaczki dla wychowawczyni
- Nikola zanurkowała w błocie
- Michała noszono na rękach
- Olek znalazł imponujący okaz podgrzybka
- Asia rozmawiała z końmi
- dziewczęta z klasy 1I z uśmiechem pozowały do zdjęć
Żałujcie, że Was z nami nie było!
Beata Wołowicz-Bukwalt, klasa 1f
Projekt Bliżej Teatru powstał z myślą o wszystkich miłośnikach teatru, a także o tych, którzy chcieliby znaleźć się w ich gronie. Celem projektu jest popularyzacja sztuki teatralnej wśród młodzieży naszego liceum. Uczniowie będą mieli okazję spotkać się z różnymi twórcami (reżyserami, scenografami, aktorami, autorami sztuk), nauczą się rozpoznawać środki wyrazu, którymi posługuje się teatr, a także przyjrzą się procesowi powstawania spektaklu. Żywy kontakt z dziełem teatralnym i poznanie technik teatralnych pozwoli przygotować młodych widzów do świadomego i krytycznego odbioru tekstu kultury, jakim jest spektakl.
W ramach projektu uczniowie raz w miesiącu obejrzą jedno przedstawienie. Wizyty w teatrze połączone zostaną z lekcjami teatralnymi, które będą odbywały się w formie prelekcji lub rozmów z twórcami. Uczniowie zwiedzą także te miejsca w teatrze, które nie są dostępne dla zwykłego widza np. garderoby i pracownie.
Projekt przewiduje udział młodzieży w konkursie na recenzję teatralną. Patronat nad konkursem objął Wrocławski Teatr Współczesny. Najlepsza recenzja zostanie opublikowana na stronie internetowej WTW, a jej autor będzie mógł uczestniczyć w konferencji prasowej, poprzedzającej premierę jednego z przedstawień przygotowywanych w tym sezonie.
Zapraszam wszystkich, którzy mają ochotę na spotkanie z magicznym światem teatru.
Donata Stefanowska
nauczyciel języka polskiego
Projekt ten ma na celu "zabrać naszych uczniów w fantastyczną podróż, którą można zacząć od spojrzenia w rozgwieżdżone niebo. Chcieliśmy też nauczyć młodych ludzi stawiania pytań i szukania na nie odpowiedzi"
(Czytaj więcej...)
Wypowiedzi naszych uczniów: KLIK
Projekt "Szkoła z poezją" to nowa inicjatywa Biura Literackiego skierowana do uczniów wrocławskich szkół średnich, realizowana w roku szkolnym 2011/2012. Celem akcji jest propagowanie czytelnictwa oraz zainteresowanie współczesną poezją.(Czytaj więcej...)
Celem projektu "Wyznania Wrocławia" jest poznanie przez uczniów klas pierwszych: dziennikarskich (a i f) oraz klasy europejskiej (g) różnych wyznań mających swoje siedziby na terenie miasta Wrocławia. Oprócz celu edukacyjnego jakim jest zapoznanie się z kulturą, zwyczajami religijnymi jest również edukacja ekumeniczna i krzewienie tolerancji w szerokim znaczeni. Uczniowie w ramach projektu odwiedzają poszczególne świątynie na terenie miasta Wrocławia, spotykają się z przedstawicielami danych religii i prowadzą dialog prowadzący do lepszego zrozumienia i poznania poszczególnych wierzeń.
W ramach projektu odwiedzane są następujące świątynie:
Cerkiew Prawosławna św. Cyryla i Metodego,
Synagoga pod Białym Bocianem (czytaj więcej...),
Muzułmańskie Centrum Kulturalno – Oświatowe (czytaj więcej...),
Kościół Opatrzności Bożej – Kościół Ewangelicko Augsburski.
Opiekunowie:
Piotr Pitura (geografia), Wojciech Chądzyński (warsztaty dziennikarskie), Tomasz Smulczyński (religia).
12 czerwca klasa przyrodnicza I B udała się na wycieczke naukową w okolice Rudaw Janowickich, gdzie znajduję się dwa jeziorka - Purpurowe i Błękitne, w celu przeprowadzenia badań. Nasza praca polegała na rozwiązaniu kilku zadań z chemii, biologii i geografi. Dowiedzieliśmy się na przykład co sprawia, że woda w obu jeziorkach ma tak zadziwiające kolory - błękitny i purpurowy. Poprzez przeprowadzenie doświadczeń chemicznych zaobserwowaliśmy, że w wodzie z Jeziorka Purpurowego znajdują się kationy żelaza, co jest przyczyną takiej barwy. Czas minął bardzo przyjemnie, bo dopisała nam świetna pogoda. Z zadaniami uporaliśmy się bardzo szybko, a po skońconej pracy czekało na nas ognisko z pysznymi kiełbaskami ;-)
Grupa osób z klasy 2B - klasy przyrodniczej brała w tym roku udział w projekcie "roślin inwazyjnych". Mieliśmy za zadanie zbadać tereny Wrocławia, czy znajdują się tam rośliny inwazyjne - czyli te, które wypierają rodzime gatunki, powodują duże zagrożenie dla zdrowia ludzi i zwierząt. Cała nasza grupa pod opieką pani mgr Ewy Malczyk wybrała się w okolice Dobrzykowic, aby sprawdzić tam czy inwazyjność jest wysoka. Znaleźliśmy na tym terenie mnóstwo Nawłoci , a także Rdestowca czy dębu czerwonego. Do projektu dołączyliśmy zielnik i mapy. Było to nie lada doświadczenie, dzięki któremu dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy. Na rozdaniu nagród i podsumowaniu projektu Klub Ekologiczny docenił naszą pracę - XIII LO dostało wyróżnienie! ;-)
Klasa 2 bg wraz z polonistą p. mgr M. Woźniak wzięła udział w projekcie edukacyjnym realizowanym w cyklu MIEJSCA I PRZEDMIOTY, w ramach zadania Strzelińsko-Wrocławskiego Oddziału SNaP, wspieranego przez Gminę Wrocław: Edukacja regionalna dzieci i młodzieży. POZNAJ SWÓJ DOLNY ŚLĄSK. Uczniowie skupili swoje działania wokół tematu: Jakie tajemnice kryje w sobie rynek wrocławski i Ostrów Tumski. czytaj dalej...