Rok szkolny dla maturzystów właśnie dobiega końca. Za moment uczniowie założą
odświętne ubranie i rozpoczną egzaminy.
Co jeszcze można zrobić, żeby pomóc sobie i dziecku przed maturą? Na co zwrócić
uwagę?
Jedno jest pewne - maturzysta już nie nadrobi materiału z trzech lat, może
utrwalać wiedzę, ale nie uczyć się od podstaw. Wszystkie ważne informacje z
zakresu zdawanych przedmiotów, to jest to, czym maturzyści powinni o tej porze
już dysponować. Jednak warto pamiętać, że podczas egzaminów, młody człowiek
potrzebuje nie tylko wiedzy. Ważne są także jego zasoby energetyczne, które
wiążą się z odpoczynkiem i poziomem stresu. Negatywne emocje, zły nastrój i
stres sprawiają, że nawet jeśli posiadamy dużą wiedzę, to nie jesteśmy w stanie
z niej efektywnie, skutecznie skorzystać. Niezwykle zatem ważne jest, aby tuż
przed maturą maturzysta przede wszystkim popracował nad samooceną i ćwiczył
umysł! Jednak nie chodzi tu o "wciskanie" sobie czegokolwiek pozytywnego na swój
temat, nie chodzi też o zdania otuchy typu: "Na pewno dasz sobie radę". Maturzysta
powinien zastanowić się, jakie są jego mocne strony, na czym przede wszystkim
może zbudować swoje działanie i sukces.
Matura to bardzo ważny moment w życiu młodych ludzi i ich drodze rozwoju.
Tym bardziej warto pamiętać, że stres przedmaturalny wiąże się z jej znaczeniem,
a sama intencja obniżenia stresu może nie wystarczyć. Duże znaczenie ma to, co
maturzyści będą robili w dniach poprzedzających egzamin.
Jeśli to będzie nauka do ostatniego dnia, godziny, to niestety należy liczyć się z
tym, że może to nie doprowadzić do obniżenia poziomu stresu, lecz wzmożenia
przeciążeń.
Zatem na kilka dni przed maturą warto ćwiczyć umysł, ale takie ćwiczenia traktować
raczej jako zabawę. Polecam ćwiczenia rozwijające kreatywność, skojarzenia,
abstrahowanie, itp. Warto więc rozwiązywać łamigłówki, krzyżówki, itp.
Kilka przykładowych ćwiczeń:
1. Udziel odpowiedzi na pytanie:
Co można zamknąć?, co można policzyć?, co może się wyczerpać?
2. Dokończ zdanie na 10 różnych sposobów: "Dziwi mnie, że..."
3. Dokończ zdanie: "Co jest interesującego w... " (w zwyczajnych rzeczach np.
marchewce, suchych liściach, szklance, ślimaku, krześle, kurzu).
4. Napisz wiersz, którego kolejne wyrazy zaczynają się na podane litery:
T...T...T...
R...M...B...
ś...J...D...C...
K...K...K...
5. "Najkrótszy łańcuch" - zaproponuj jak najkrótszy łańcuch skojarzeń za
pomocą, którego możemy połączyć dwa dowolne słowa. Na przykład jak
połączyć maturzystę z Adamem Mickiewiczem?
maturzysta - egzamin - polski - literatura - Mickiewicz
6. "Co by było gdyby", np.:
-przestało działać prawo ciążenia
-dzieci rządziły dorosłymi
-buty ożyły
-nie było szkół
I jeszcze jedno - nie należy zapominać o odpoczynku ! Nawet komputer może
się przegrzać! Relaks i troska o organizm jest ważnym sprzymierzeńcem
maturzysty!
Z życzeniami pomysłowości w ćwiczeniach i powodzenia na maturze.
Psycholog szkolny - Iwona Haba
Warto przeczytać:
Nęcka E., Trening twórczości, GWP, Gdańsk 2008