2 sty 2019

Jeden krok do matury...

Rok szkolny dla maturzystów właśnie dobiega końca. Za moment uczniowie założą odświętne ubranie i rozpoczną egzaminy.
Co jeszcze można zrobić, żeby pomóc sobie i dziecku przed maturą? Na co zwrócić uwagę?

Jedno jest pewne - maturzysta już nie nadrobi materiału z trzech lat, może utrwalać wiedzę, ale nie uczyć się od podstaw. Wszystkie ważne informacje z zakresu zdawanych przedmiotów, to jest to, czym maturzyści powinni o tej porze już dysponować. Jednak warto pamiętać, że podczas egzaminów, młody człowiek potrzebuje nie tylko wiedzy. Ważne są także jego zasoby energetyczne, które wiążą się z odpoczynkiem i poziomem stresu. Negatywne emocje, zły nastrój i stres sprawiają, że nawet jeśli posiadamy dużą wiedzę, to nie jesteśmy w stanie z niej efektywnie, skutecznie skorzystać. Niezwykle zatem ważne jest, aby tuż przed maturą maturzysta przede wszystkim popracował nad samooceną i ćwiczył umysł! Jednak nie chodzi tu o "wciskanie" sobie czegokolwiek pozytywnego na swój temat, nie chodzi też o zdania otuchy typu: "Na pewno dasz sobie radę". Maturzysta powinien zastanowić się, jakie są jego mocne strony, na czym przede wszystkim może zbudować swoje działanie i sukces.

Matura to bardzo ważny moment w życiu młodych ludzi i ich drodze rozwoju. Tym bardziej warto pamiętać, że stres przedmaturalny wiąże się z jej znaczeniem, a sama intencja obniżenia stresu może nie wystarczyć. Duże znaczenie ma to, co maturzyści będą robili w dniach poprzedzających egzamin.
Jeśli to będzie nauka do ostatniego dnia, godziny, to niestety należy liczyć się z tym, że może to nie doprowadzić do obniżenia poziomu stresu, lecz wzmożenia przeciążeń.
Zatem na kilka dni przed maturą warto ćwiczyć umysł, ale takie ćwiczenia traktować raczej jako zabawę. Polecam ćwiczenia rozwijające kreatywność, skojarzenia, abstrahowanie, itp. Warto więc rozwiązywać łamigłówki, krzyżówki, itp.

Kilka przykładowych ćwiczeń:
1. Udziel odpowiedzi na pytanie:
Co można zamknąć?, co można policzyć?, co może się wyczerpać?

2. Dokończ zdanie na 10 różnych sposobów: "Dziwi mnie, że..."

3. Dokończ zdanie: "Co jest interesującego w... " (w zwyczajnych rzeczach np. marchewce, suchych liściach, szklance, ślimaku, krześle, kurzu).

4. Napisz wiersz, którego kolejne wyrazy zaczynają się na podane litery:
T...T...T...
R...M...B...
ś...J...D...C...
K...K...K...

5. "Najkrótszy łańcuch" - zaproponuj jak najkrótszy łańcuch skojarzeń za pomocą, którego możemy połączyć dwa dowolne słowa. Na przykład jak połączyć maturzystę z Adamem Mickiewiczem?
maturzysta - egzamin - polski - literatura - Mickiewicz

6. "Co by było gdyby", np.:

-przestało działać prawo ciążenia
-dzieci rządziły dorosłymi
-buty ożyły
-nie było szkół

I jeszcze jedno - nie należy zapominać o odpoczynku ! Nawet komputer może się przegrzać! Relaks i troska o organizm jest ważnym sprzymierzeńcem maturzysty!
Z życzeniami pomysłowości w ćwiczeniach i powodzenia na maturze.

Psycholog szkolny - Iwona Haba


Warto przeczytać:
Nęcka E., Trening twórczości, GWP, Gdańsk 2008

Szlif 03/2024

Nowy numer!

A w nim nowe i świeże artykuły, felietony i wywiady przgotowane przez uczniów klas dziennikarskich.

Szkicownik

Z teczki klas architektonicznych i plastycznych...

Szymon Krajewski z klasy 2F

Wieści z Facebooka

Ranking Perspektyw

Fun­da­cja Edu­ka­cyjna „Per­spek­tywy” potwier­dza, że Liceum Ogól­no­kształ­cącemu nr XIII im. Alek­san­dra Fre­dry we Wro­cła­wiu przy­słu­guje tytuł „Zło­tej Szkoły 2024”

Czytaj dalej...

JUBILEUSZ 50-lecia Szkoły

Jerzy Skoczylas i chór podczas wykonania hymnu szkoły.

Krótki fotoreportaż z uroczystości...

Czytaj dalej...

XXVI SWA

Zdjęcie Jowisza wykonane podczas XXVI Szkolnych Warsztatów Astronomicznych.

Strona archiwalna szkoły

Strona archiwalna LO nr XIII i Gimnazjum nr 48